مشاوره و روانشناسی دید نو

چطور برخورد کنم بهتر به نظر میرسم ؟

  • چطور برخورد کنم ؟
  • چی بپوشم ؟
  • چکار کنم دوستم داشته باشن ؟
  • چیکار کنم تا تمام وقتمو صرف بچه ها کنم ؟
  • چطوری حرف بزنم یه وقت شوهرم ناراحت نشه ؟
  • چطوری زندگی کنم کسی ناراحت نشه ؟
  • تا حالا همچین دیالوگی با خودتون داشتین ؟ ! تا حالا با آدمی که این جور سوالات تو ذهنش میچرخه برخورد داشتین ؟

 

یه بار دیگه همین سوالا رو تو ذهنتون مرور کنید

   به نظر میرسه آدمی که همچین دل مشغولی هائی داره خیلی نگران هست ، نگران فکر دیگران / نگران حرکات دیگران / نگران نگاه دیگران و …..   شاید جز دیگران به هیچی دیگه تو زندگیش فکر نکنه.

        شاید تجربه زیبای لذت بردن از زندگی رو نداشته باشه

شاید تجربه یه روز تنهائی تو خونه ، رقصیدن با آهنگ مورد علاقه خودش، خرید رفتن فقط و فقط برای خودش و …. نداشته باشه شاید به اندازه کافی خودخواه نیست شاید شبها قبل از خواب لذت مرور اهداف و آرزوهای دنیای تنهائی خودشو نداشته باشه

اما اگه تصمیم بگیره به خودش احترام بذاره مطمئنم بیشتر و بیشتر از زندگیش لذت ببره ، گاهی حتی بدون دیگران مزاحم !

 

مشاوره و روانشناسی دید نو 

نویسنده : نسرین افشاری : ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٢ اردیبهشت ،۱۳٩٢
Comments نظرات () لینک دائم

خوشبختی


خوشبختـی
گمشده ی همه ی ماست
مراقب باشیم اگر پیدایش کردیم خودمان را گم نکنیم...

 

 

نویسنده : نسرین افشاری : ٥:٢٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٧ بهمن ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

احساس مثبت

زندگی کوتاه است،
پس به زندگی ات عشق بورز،
خوشحال باش،
و لبخند بزن،
فقط برای خودت زندگی کن.

_____________________-

انسان سالم دیگران را آزار نمیدهد، عموما، آزار دیده ها، تبدیل به آزارگرها میشوند.

- کارل گوستاو یونگ

_________________________

"لازمه خلاقیت جرأت بکنار گذاشتن یقینهای ماست.." 

(اریک فروم – روانکاو و فیلسوف اجتماعی)

__________________________________


مطمئن باش که خداوند تو را عاشقانه دوست دارد
چون در هر بهار برایت گل می فرستد
و هر روز صبح آفتاب را به تو هدیه می کند .
پروردگار هستی با اینکه می تواند در هر جایی از دنیا باشد
قلب تو را انتخاب کرده
و تنها اوست که هر وقت بخواهی چیزی بگویی گوش می کند .

نویسنده : نسرین افشاری : ٦:٥۸ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٤ دی ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

گشتالت درمانی چیست ؟

در مقاله قبلی در زمینه نقش گشتالت درمانی در یادگیری مباحثی را ارائه دادم .

در این بخش بر راه کارهای درمانی این رویکرد تمرکز خواهم داشت.

در گشتالت درمانی بر تجربه کردن زمان حال و آگاهی فوری بر هیجان و کنش تاکید می شود. در این نوع درمان ، مراجع به جای جستجوی ریشه های درمان ، دنبال << تماس برقرار کردن>> با احساساتش می رود. فردریک پرلز بیشترین نقش را در پیدایش جنبش گشتالت درمانی داشت. گشتالت درمانی واقعا ترکیب ناهمگنی از فنون و عقاید است . گشتالت درمانگر ها با هم توافق نظر ندارند و از این عدم توافق خود لذت میبرند . هدف آنها ساختن یک نظریه درمانی قانون نگر نیست بلکه درمان مورد نظرشان را بر احساس منحصر به فرد خویش و تفسیرهایشان از زندگی بنیان میگذارند. مفهوم اصلی در گشتالت درمانی این است که شخص یک کل سازمان یافته است نه مجموعه تکه تکه ای از هیجانات ، شناخت ها و رفتارها. در عین حال انسانها نه تنها باید خود آگاه شوند بلکه باید بفهمند چطور به خودشان لطمه میزنند. این آگاهی نیز با بیان آنچه هم اکنون احساس میکنند و آن هم لحظه به لحظه حاصل میشود .آنها باید هر چیزی را که مانع پیشرفت شان به سطح بالاتری از سازگاری می شود به نحوی تجربه کنند تا جزئی از آگاهی آنان شوند . درمانگر نقش یک عامل تسریع کننده را بازی میکند و بیمار را متوجه این نکته میکند که چطور ظرفیت درونی وی تجلی نمی یابد . در گشتالت درمانی بر آگاهی لحظه ای تاکید می شود نه به یاد آوردن خاطرات یا تکانه های واپس رانده شده. در واقع رویکرد گشتالت درمانی مخلوطی از وجود گرائی و روان کاوی بود. نقش درمانگر این است که توجه بیمار را به احساسات ، افکار و تجارت فعلی جلب کند . نکته بسیار مهم در گشتالت درمانی این است که مراجع مسئولیت کنش ها و احساسات خودش را بپذیرد .اگر بخواهیم گشتالت درمانی را در چهار کلمه خلاصه کنیم باید بگوئیم

( آگاهی – تجربه – حالا و اکنون – مسئولیت پذیری )

اگرچه پرز نظر چندان مساعدی نسبت به تکنیک ندارد ولی میتوان تکنیک های گشتالت درمانی را تا حدودی حول محور رفتاری یعنی قواعد و طرح ها تشریح کرد .

قواعد مورد نظر در گشتالت درمانی به این شرح اند  :

– قاعده زمان حال

– قاعده من و تو

-قاعده زبان آن و زبان من

– قاعده استفاده از پیوستار آگاهی

– قاعده ممنونعیت شایعات بی اساس و بدگوئی

– قاعده تبدیل سوالات به اظهار نظر

طرح های رفتاری فعالیت هائی هستند که مراجع به توصیه مشاور یا درمانگر برای شناخت احساسات و قطبهای مختلف شخصیت خویش و چگونگی برخوردش با اوقعیات انجام می دهد . طرح هائی چون : برقراری گفتگو بین دو جزء شخصیت خوب و بد / طرح کار یا موضوع ناتمام و …

گشتالت درمانی یکی از روش های مهم و مفید در درمان به حساب می آید .

نویسنده : نسرین افشاری : ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢٤ آبان ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

گشتالت درمانی چیست ؟

در مقاله قبلی در زمینه نقش گشتالت درمانی در یادگیری مباحثی را ارائه دادم .

در این بخش بر راه کارهای درمانی این رویکرد تمرکز خواهم داشت.

در گشتالت درمانی بر تجربه کردن زمان حال و آگاهی فوری بر هیجان و کنش تاکید می شود. در این نوع درمان ، مراجع به جای جستجوی ریشه های درمان ، دنبال << تماس برقرار کردن>> با احساساتش می رود. فردریک پرلز بیشترین نقش را در پیدایش جنبش گشتالت درمانی داشت. گشتالت درمانی واقعا ترکیب ناهمگنی از فنون و عقاید است . گشتالت درمانگر ها با هم توافق نظر ندارند و از این عدم توافق خود لذت میبرند . هدف آنها ساختن یک نظریه درمانی قانون نگر نیست بلکه درمان مورد نظرشان را بر احساس منحصر به فرد خویش و تفسیرهایشان از زندگی بنیان میگذارند. مفهوم اصلی در گشتالت درمانی این است که شخص یک کل سازمان یافته است نه مجموعه تکه تکه ای از هیجانات ، شناخت ها و رفتارها. در عین حال انسانها نه تنها باید خود آگاه شوند بلکه باید بفهمند چطور به خودشان لطمه میزنند. این آگاهی نیز با بیان آنچه هم اکنون احساس میکنند و آن هم لحظه به لحظه حاصل میشود .آنها باید هر چیزی را که مانع پیشرفت شان به سطح بالاتری از سازگاری می شود به نحوی تجربه کنند تا جزئی از آگاهی آنان شوند . درمانگر نقش یک عامل تسریع کننده را بازی میکند و بیمار را متوجه این نکته میکند که چطور ظرفیت درونی وی تجلی نمی یابد . در گشتالت درمانی بر آگاهی لحظه ای تاکید می شود نه به یاد آوردن خاطرات یا تکانه های واپس رانده شده. در واقع رویکرد گشتالت درمانی مخلوطی از وجود گرائی و روان کاوی بود. نقش درمانگر این است که توجه بیمار را به احساسات ، افکار و تجارت فعلی جلب کند . نکته بسیار مهم در گشتالت درمانی این است که مراجع مسئولیت کنش ها و احساسات خودش را بپذیرد .اگر بخواهیم گشتالت درمانی را در چهار کلمه خلاصه کنیم باید بگوئیم

( آگاهی – تجربه – حالا و اکنون – مسئولیت پذیری )

اگرچه پرز نظر چندان مساعدی نسبت به تکنیک ندارد ولی میتوان تکنیک های گشتالت درمانی را تا حدودی حول محور رفتاری یعنی قواعد و طرح ها تشریح کرد .

قواعد مورد نظر در گشتالت درمانی به این شرح اند  :

– قاعده زمان حال

– قاعده من و تو

-قاعده زبان آن و زبان من

– قاعده استفاده از پیوستار آگاهی

– قاعده ممنونعیت شایعات بی اساس و بدگوئی

– قاعده تبدیل سوالات به اظهار نظر

طرح های رفتاری فعالیت هائی هستند که مراجع به توصیه مشاور یا درمانگر برای شناخت احساسات و قطبهای مختلف شخصیت خویش و چگونگی برخوردش با اوقعیات انجام می دهد . طرح هائی چون : برقراری گفتگو بین دو جزء شخصیت خوب و بد / طرح کار یا موضوع ناتمام و …

گشتالت درمانی یکی از روش های مهم و مفید در درمان به حساب می آید .

نویسنده : نسرین افشاری : ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢٤ آبان ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

قانون کارما

بر اساس قانون کارما (Karman) به معناى کردار، آدمى نتیجه اعمال خود را در دوره هاى بازگشت مجدد خود در این جهان مى بیند. کسانى که کار نیک انجام داده اند، در مرحله بعد زندگى مرفه و خوشى دارند و آنان که کار بد مى کنند، در بازگشت با بینوایى و بدبختى دست به گریبان خواهند بود و چه بسا به شکل حیوان بازگشت کنند. به عقیده برخی تناسخیان، بازگشت انسان ها ممکن است به یکی از چهار صورت زیر باشد که تصادفا به ترتیب الفبا از جمادات تا انسان ها را شامل می شود:

1 ـ رسخ، یعنی حلول شخص متوفی در جمادات
2 ـ فسخ، یعنی حلول شخص متوفی در نباتات
3 ـ مسخ، یعنی حلول شخص متوفی در حیوانات

4 ـ نسخ، یعنی حلول شخص متوفی در انسان ها (تناسخ).

سمسارا (Samsara) به معناى تناسخ در بسیارى از ادیان و مذاهب جهان (حتى نزد برخى فرقه هاى جهان اسلام ) با عناوین گوناگون وجود داشته و دارد،اما این عقیده در آیین هندو از اهمیت بیشترى برخوردار است. هندوان معتقدند آدمى همواره در گردونه تناسخ و تولدهاى مکرر در جهان پر رنج گرفتار است.تنها راه رهایى انسان از گردونه تناسخ و تولدهاى مکرر در جهان پر درد و بلا پیوستن به نیروانا (Nirvana) است. این کلمه در لغت به خاموشى و آرامش و در اصطلاح به فناى فى الله دلالت مى کند. نیروانا مورد توجه بوداییان واقع شده است.

تحلیل فلسفى عرفانى آتمان برهمن در آئین هندو

در این آئین از نفس جهان به برهمن و از نفس انسان به آتمن تعبیر مى شود.به عبارت دیگر برهمن ابتدا جهت دستورالعمل قربانى است و چون قربانى وضع خدایان و جهان را تثبیت مى کند، این کلمه براى بیان اصل وجود یا نفس جهان بکار مى رود.برهمن، حقیقت مطلق است، روح همه چیز است،وجدان جهان است و روح ابدى و ازلى هستى.
اتمان یک من دروغین در برابر حقیقت وجودى برهمن است، همان طور که من یک دروغ در برابر حقیقت وجودى اتمان بود. در این جا انسان به اتمان رسیده و از آنجا به اقیانوس ‍ بیکرانه برهمن وارد شده است.در آنجا فرد، نه تنها خودش را به عنوان انسان، یک پارچه حس مى کند و به وحدت انسانى مى رسد، بلکه با همه کائنات در مى آمزد و با روحجهان یکى مى شود و با همه وجود به وجود مى رسد. و در همه این کسوت ها و رنج ها ودگرگونیها و ابعاد گوناگونى که در هندسه عالم مى بینیم، یک وحدت عام حکومت مى کند، و دیگر نه من هست و نه اتمان، همه برهمن است. این جاست که دیگر همه او مى شوند و در سیر و سلوک آدمى به سوى برهمن، هم مقصد برهمن است و هم راه و هم نفس رفتن و بالاخره، هم نیت و هم آهنگ سفر.این مراحل (از من به اتمان و از اتمان به برهمن) یک معراج بزرگ نهایى هم دارد که قله وجود است و اوج پرواز ماورائى روح.""ان هنگامى که من سر منزل کشور اتمان را طى کردم و وارد اقیانوس عظیم و ابدى برهمن شدم، وحدت عظیمى مى بینم که به اندازه کریشنا (یعنى خداى واحد احد) بزرگ است، حقیقت مطلق است و آن اتحاد اتمان، برهمن است... پس براى گذاشتن از من به اتمان به برهمن و از برهمن به قله ابدیت ( کریشنا؛ خداى بزرگ و وحدت وجود) باید از این مراحل گذشت. ""
نویسنده : نسرین افشاری : ۸:۳٦ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٧ آبان ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

حکمت

روزی یکی از شاگردان راهب پیر هندوی از او خواست که بهش یه درس به یاد موندنی بده . راهب از شاگردش خواست کیسه نمک رو بیاره پیشش و بعد یک مشت از اون نمک رو داخل لیوان نیمه پری ریخت و از او خواست آب لیوان رو سر بکشه . شاگرد فقط تونست یک جرعه کوچک از آب داخل لیوان رو بخوره ، اونم بزحمت .
استاد پرسید : مزه اش چطور بود ؟
شاگرد پاسخ داد : بد جوری شور و تلخه ، اصلا نمیشه خوردش .
پیر هندو از شاگردش خواست یک مشت نمک برداره و اونو همراهی کنه .
رفتند تا رسیدن کنار دریاچه . استاد از او خواست تا نمکها رو داخل دریاچه بریزه ، بعد یک لیوان آب از دریاچه برداشت و داد دست شاگرد و ازش خواست اونو بنوشه . شاگرد براحتی تمام آب داخل لیوان رو سر کشید .

استاد این بارهم از او مزه آب داخل لیوان را پرسید. شاگرد پاسخ داد : کاملا معمولی بود .
پیر هندو گفت :
رنجها و سختیهائی که انسان در طول زندگی با آنها روبرو میشه همچون یک مشت نمکه و اما این روح و قدرت پذیرش انسانه که هر چه بزرگتر و وسیعتر باشه میتونه بار همه رنجها و اندوه ها رو براحتی تحمل کنه ، بنابراین سعی کن دریا باشی تا یک لیوان آب .
نویسنده : نسرین افشاری : ۸:۳٥ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٧ آبان ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

عزیزم دوستت دارم

پس از ۱۱ سال زوجی صاحب فرزند پسری شدند. آن دو عاشق هم بودند و پسرشان را بسیار دوست داشتند. فرزندشان حدوداً دو ساله بود که روزی مرد بطری باز یک دارو را در وسط آشپزخانه مشاهده کرد و چون برای رسیدن به محل کار دیرش شده بود به همسرش گفت که درب بطری را ببندد و آنرا در قفسه قرار دهد. مادر پر مشغله موضوع را به کل فراموش کرد.

پسر بچه کوچک بطری را دید و رنگ آن توجهش را جلب کرد به سمتش رفت و همه آنرا خورد. او دچار مسمومیت شدید شد و به زمین افتاد. مادرش سریع او را به بیمارستان رساند ولی شدت مسمومیت به حدی بود که آن کودک جان سپرد. مادر بهت زده شد و بسیار از اینکه با شوهرش مواجه شود وحشت داشت.

وقتی شوهر پریشان حال به بیمارستان آمد و دید که فرزندش از دنیا رفته رو به همسرش کرد و فقط سه کلمه بزبان آورد.


فکر میکنید آن سه کلمه چه بودند؟

شوهر فقط گفت: “عزیزم دوستت دارم!”

عکس العمل کاملاً غیر منتظره شوهر یک رفتار فراکُنشی بود. کودک مرده بود و برگشتنش به زندگی محال. هیچ نکته ای برای خطا کار دانستن مادر وجود نداشت. بعلاوه اگر او وقت میگذاشت و خودش بطری را سرجایش قرار می داد، آن اتفاق نمی افتاد. هیچ دلیلی برای مقصر دانستن وجود ندارد. مادر نیز تنها فرزندش را از دست داده و تنها چیزی که در آن لحظه نیاز داشت دلداری و همدردی از طرف شوهرش بود. آن همان چیزی بود که شوهرش به وی داد.

گاهی اوقات ما وقتمان را برای یافتن مقصر و مسئول یک روخداد صرف می کنیم، چه در روابط، چه محل کار یا افرادی که می شناسیم و فراموش می کنیم کمی ملایمت و تعادل برای حمایت از روابط انسانی باید داشته باشیم. در نهایت، آیا نباید بخشیدن کسی که دوستش داریم آسان ترین کار ممکن در دنیا باشد؟ داشته هایتان را گرامی بدارید. غم ها، دردها و رنجهایتان را با نبخشیدن دوچندان نکنید.

اگر هرکسی می توانست با این نوع طرز فکر به زندگی بنگرد، مشکلات بسیار کمتری در دنیا وجود می داشت.

حسادت ها، رشک ها و بی میلی ها برای بخشیدن دیگران، و همچنین خودخواهی و ترس را از خود دور کنید و خواهید دید که مشکلات آنچنان هم که شما می پندارید حاد نیستند
نویسنده : نسرین افشاری : ۸:٢۸ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٧ آبان ،۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

← صفحه بعد